De concurrentie de baas met hulp van Yarden

Onder uitvaartverzorgers is de concurrentie moordend. Om de overlevingskans in hun markt te vergroten, sloten zowel Vivienne Heddes als John Heskes zich aan bij uitvaartorganisatie en –verzekeraar Yarden. “Waar ik nu sta met mijn bedrijf, dat had ik zonder Yarden niet bereikt.”

Vivienne en John zijn het er roerend over eens. Het succes van een uitvaartverzorger valt of staat met zijn goede naam. “Dit is typisch een branche waarin mensen je goed moeten kennen en waarderen, wil je klanten krijgen”, zegt Vivienne, die met haar bedrijf Yarden & Heddes Uitvaartzorg actief is in Enkhuizen en omgeving. “Dat betekent veel adverteren met je foto erbij. Daarnaast is mond-tot-mondreclame heel belangrijk. Die krijg je natuurlijk alleen als mensen je aan het werk hebben gezien. Als eenpitter moet je dat helemaal vanuit je eigen kracht doen. Doordat ik bij Yarden ben aangesloten, krijg ik automatisch uitvaarten doorverwezen na het overlijden van iemand met een Yarden-polis. Zo heb je een vaste stroom van uitvaarten. Daardoor kun je je laten zien als uitvaartverzorger en je naamsbekendheid vergroten.”

Onderscheiden

Vivienne kwam toevallig in aanraking met Yarden. “Via Google!”, lacht ze. “Mijn man wilde graag iets voor zichzelf beginnen, maar wist niet wat. Hij was aan het googelen op franchiseformules – omdat je daarmee meteen een goede start kunt maken – en kwam Yarden tegen. Omdat ik in een vorige baan uitvaartverzorgster was geweest, is dat het geworden. Ik doe de uitvaarten, hij de administratie.”

In tegenstelling tot Vivienne was John bij zijn start al een goede bekende van Yarden. “Ik heb jarenlang in allerlei managementfuncties bij Yarden gewerkt. Tot ik niet meer gelukkig was in mijn werk. Ik had ooit voor de uitvaartbranche gekozen om voor en met mensen bezig te zijn. Maar hoe hoger ik in de organisatie kwam, hoe verder ik daarvan af kwam te staan.” John verdiepte zich daarop in de mogelijkheden om zelfstandig uitvaartondernemer te worden. “Los van Yarden, ja. Tot ik zag hoeveel uitvaartondernemers er wel niet zijn. Wie ben ik dan?, vroeg ik me af. Hoe kan ik me onderscheiden? Het antwoord was Yarden. Omdat ik binnen de formule verzekerde uitvaarten doorverwezen krijg, kan ik mijn gezicht laten zien en daardoor ook weer particulier werk naar me toehalen. Sinds april vorig jaar ben ik actief onder de naam Yarden & John Heskes Uitvaartzorg, in de regio Wassenaar-Hoek van Holland.”

Sterk merk

Een ander voordeel van de Yarden-formule, is dat je als franchisenemer kunt meeliften op de landelijke naam en marketingcampagnes, vinden Vivienne en John. “Yarden is een sterk merk, dat goed wordt onderhouden”, zegt John. “Als jij daar lokaal je sausje aan toevoegt, heb je een unieke en sterke verbinding tussen het merk Yarden en jouw persoonlijke merk.” “En wil je lokaal een marketingactie opzetten, dan heb je de marketingafdeling van Yarden tot je beschikking”, vult Vivienne aan. “Ook je website wordt bijgehouden. Het is prettig dat ik dat niet allemaal zelf hoef te doen.”

Daarnaast biedt Yarden de voorwaarden om kwaliteit te leveren, zegt John. “Een uitvaart is eigenlijk een logistiek proces. De processen die daaronder liggen, worden gefaciliteerd door Yarden. De administratie, ICT en het meten van klanttevredenheid, bijvoorbeeld. Daarmee borg je kwaliteit, terwijl je binnen de processen heel veel ruimte hebt om allerlei zaken rondom de uitvaart zelf in te vullen. Zoals de aandacht die je aan de nabestaanden geeft en de tijd die je aan de uitvaart spendeert. Dat zijn zaken die in belangrijke mate bepalen hoe nabestaanden het afscheid van hun naaste ervaren.” Trots voegen zij daaraan toe: “De franchisenemers van Yarden worden door klanten gemiddeld gewaardeerd met een 9,4.”

Spiegel

Wat beide uitvaartverzorgers ook prettig vinden aan de Yarden-formule: het contact met andere franchisenemers. “Als zzp’er ben je toch een beetje een einzelgänger”, merkt Vivienne op. “Dan is het prettig als je elkaar om advies kunt vragen. Zo heb ik veel contact met andere franchisenemers in een WhatsApp-groep. Yarden organiseert twee keer per jaar een bijeenkomst waarin naast een stukje opleiding, ook ruimte is om te netwerken. Verder faciliteert Yarden de collega-tour, om eens achter de schermen te kijken bij een ander. Hartstikke leuk én leerzaam.” John beaamt dit. “Als franchisenemers bij Yarden zijn we bijna allemaal eenpitters. Dan is het fijn om eens te kunnen klankborden of elkaar een spiegel voor te houden. Toevallig heb ik een Yarden-collega die vlak bij mij zit. We werken nauw samen en hebben het zo geregeld dat we om het weekend vrij kunnen zijn. Dat is heel prettig.”

Franchiseraadslid

Zowel John als Vivienne is lid van de Yarden Franchiseraad. “We zijn feitelijk een adviesorgaan”, legt Vivienne uit. “Yarden legt beleidszaken aan ons voor en wij mogen daar onze mening over geven. Ook kunnen we verbeterpunten vanuit onze achterban aandragen.” Het is verstandig en slim van Yarden om een franchiseraad te hebben, vindt John. “Daarmee creëer je draagvlak in je besluitvorming. Als raad willen we daadwerkelijk namens onze collega’s onze stem laten horen.”

Bijgetekend

Wat de nabije toekomst betreft: die ligt voor beide uitvaartondernemers bij Yarden, zeggen ze. “Ik ben absoluut blij dat ik de stap gezet heb om uitvaartverzorger te worden en ook met mijn keuze voor Yarden”, zegt John. Ook Vivienne staat nog steeds vierkant achter haar keuze. “Waar ik nu sta met mijn bedrijf, dat had ik zonder Yarden niet bereikt. Ik heb dan ook net weer voor vijf jaar bijgetekend; dat zegt wel genoeg, denk ik.”