“Bij Daisy's mag iedereen alles proeven”

Toen Thomas Lijten drie jaar geleden zijn Daisy’s ijssalon opende, was hij met zijn 17 jaar de jongste franchisenemer ooit. Hij benaderde zelf de burgemeester van Veenendaal om de noodzakelijke vergunning te krijgen; daarvoor moest hij eigenlijk 21 zijn. Speciaal voor hem schroefde de gemeente de leeftijdsgrens voor daghoreca omlaag. Franchisegever John Buiting is trots op ‘zijn’ Thomas: “Hij heeft het ondernemen in zijn vingers.”

Bolletjes ijs? Daar doen ze bij Daisy’s niet aan. Nee, zij smeren het bakje met een spatel tot aan de rand toe vol; dan gaat er veel meer in. IJs is fun, zo luidt het credo bij Daisy’s. Mensen komen naar de ijssalon om zichzelf te trakteren en dan wórden ze dus ook echt getrakteerd. “Thomas is iemand die dat perfect aanvoelt. Bovendien weet hij op een heel natuurlijke manier mensen aan zich te binden en te enthousiasmeren”, vertelt John. Dankzij zijn leeftijd kreeg Thomas Lijten ten tijde van de opening van zijn winkel – in 2016 – ongelooflijk veel media-aandacht. Zowel tv en radio als schrijvende pers doken op de jonge ondernemer. Een aantal van die media volgt hem sindsdien. Die exposure legde Thomas geen windeieren en binnen enkele maanden haalde hij de geraamde jaaromzet. Zijn zaak in Veenendaal draait als een tierelier. “Die jongen heeft het echt in z’n vingers”, zegt John. “Hij ziet alles, stuurt zijn team van 20 mensen heel goed aan – zelfs op zijn leeftijd al – en iedereen vindt het fijn om met hem te werken. Hij ziet ook dat wanneer het weer slecht is, hij minder medewerkers moet laten komen en belt hen op tijd af. Hij denkt vooruit. En als het weer ineens omslaat, stuurt hij een paar medewerkers de stad in met tegoedbonnen, zodat mensen binnenkomen voor een gratis ijsje. Thomas snapt hoe dat werkt.”

Daisy’s Roze 

De formule Daisy’s Ice, Coffee & More heeft nu drie winkels: de hoofdvestiging in Tiel, de vestiging van Thomas in Veenendaal en een winkel in Terborg (Doetinchem). Daisy’s is zeven maanden van het jaar geopend en in die periode wordt er voldoende omzet gedraaid om de resterende vijf maanden financieel rond te komen. “Wij hebben een heel goed verdienmodel”, vindt John. “Tijdens het seizoen is het echt hard werken, maar daarmee bouw je voldoende op om het hele jaar van te leven.” 

Wat Daisy’s onderscheidt van andere ijssalons, is de warme uitstraling; de sfeer is hier knus en gezellig. Achter de vitrine met de bakken ijs staat een vintage buffetkast en Daisy’s Roze is de belangrijkste kleur in het interieur. En dan de vitrines zelf: daarin staan maar liefst 24 smaken ijs; stuk voor stuk vers bereid in eigen huis. En wil iemand proeven, dan mag dat. Desnoods alle smaken.

Alle zaken hebben een open bereidingskeuken, zodat de gasten kunnen zien dat het ijs ter plekke wordt gemaakt. Wie zich als franchisenemer wil verbinden aan Daisy’s Ice, Coffee & More moet zich dus voorbereiden op de dagelijkse ijsproductie. De training van nieuwe franchisenemers duurt daardoor langer dan bij de meeste andere formules. “We hebben het liefst dat potentiële franchisenemers een paar maanden bij ons in Tiel meelopen”, zegt John. “In die tijd kunnen ze zoveel leren, dat dit hen heel veel tijd bespaart wanneer ze uiteindelijk hun eigen winkel openen. We zijn hard franchise en dat is niet voor elke ondernemer geschikt.”

Geheime recepten

Daisy’s stelt aan ondernemers de eis dat ze de passie voor ijs én voor de gasten delen. John: “Ervaring is niet noodzakelijk omdat we een goed instore opleidingstraject hebben. Wél leggen we de lat hoog waar het gaat om de kwaliteit van het assortiment en de gastvriendelijkheid. In de basis draait het om ondernemersgeest en vertrouwen.” En wanneer die basis aanwezig is, ontvangt de franchisenemer het handboek van Daisy’s en de receptenlijst, met daarin alle geheimen over het bereiden van wel 80 mogelijke ijssmaken, de verschillende soorten ice coffee en de smoothies, die allemaal worden gemaakt van vers fruit. En niet te vergeten het ruime aanbod in ijs voor mensen met een allergie. Er is lactose-, gluten- en notenvrij ijs. Zelfs suikervrij ijs behoort tot de mogelijkheden. Met het grote verse aanbod, de gastvriendelijkheid en de hygiëne, scoort Daisy’s erg goed bij bezoekers. 

“Omdat we een nog jonge formule zijn, hebben we volop groeimogelijkheden. De keerzijde van dat jong zijn, is dat intern nog niet alles vlekkeloos verloopt, maar we zijn sterk aan het professionaliseren”, vertelt John. “En we staan open voor ideeën van onze ondernemers. Thomas heeft door zijn enthousiasme echter de neiging veel meer acties en plannen te bedenken – en uit te voeren – dan de formule aankan. Sommige plannen passen gewoonweg niet binnen een franchiseformule. Maar: we staan in principe overal voor open. De Big Mac is tenslotte ook bedacht door een franchisenemer.”

In het kort

Naam: Thomas Lijten
Leeftijd: 20
Formule: Daisy’s Ice, Coffee & More
Aantal medewerkers: 20
Bijzonder: Met zijn 17 jaar de jongste franchisenemer ooit
Franchisegever John Buiting over Thomas: “Die jongen heeft het echt in z’n vingers”