Beurs Onderneemt't! trekt divers publiek

De beurs Onderneem ’t! die op 13 en 14 april in Hoevelaken is gehouden, heeft veel bezoekers getrokken. Het waren bezoekers van jong tot oud, ondernemers, werklozen en mensen met een baan, stellen en alleenstaanden.

De meesten hadden zich goed voorbereid en zijn klaar om voor zichzelf te beginnen. De beurs Onderneem ’t! begint op vrijdag al goed. Het SBS-programma Hart van Nederland komt een reportage van de beurs maken voor hun uitzending van 19.00 uur. Zo brengen ze iemand in beeld die ooit eerder ondernemer is geweest. Nu hij ontslagen is, wil hij zijn oude liefde weer oppakken. Een andere bezoeker vertelt dat ze graag voor zichzelf begint maar dat het zonder franchiseorganisatie lastig is om de financiering rond te krijgen. “Veel formules hebben een lage instapfee en daardoor is het misschien wel mogelijk.” Weer een ander vertelt dat hij graag voor franchise kiest omdat hij dan geholpen wordt, bijvoorbeeld met de inkoop, de financiering en de inrichting. “En het is prettig dat de formule zich al bewezen heeft. Dat maakt het gemakkelijker.” Hij heeft een goed gesprek gehad en gaat daar zeker een vervolg aan geven.

Oriënteren

Als we zelf over de beurs lopen, treffen we een gevarieerd publiek aan: ondernemers, maar ook mensen met een baan, jonge kandidaten en mensen op leeftijd, stellen en mensen die voor zichzelf willen beginnen. Een jonge dame is samen met haar moeder. Ze wil graag anoniem blijven omdat ze een baan heeft. Ze werkt op dit moment bij Etos en ze heeft net een leuk gesprek gehad bij de gezondheidswinkel Gezond & Wel. Natuurlijk heeft ze ook gekeken naar drogisterijformules. “Maar ik wil me graag breder oriënteren. De combinatie van gezondheid en voeding spreekt mij aan.” Een bezoeker van midden dertig is hier samen met haar vriendin. Ook zij wil graag anoniem blijven vanwege haar baan. Ze heeft een commerciële achtergrond en is op de beurs om zich te oriënteren. Tot nu toe heeft ze leuke gesprekken gehad bij DA, Yves Rocher en Gezond & Wel. “Ik werd vriendelijk te woord gestaan en ik kreeg goede informatie waar ik ook echt iets mee kan”, vertelt ze. “Straks wil ik ook nog een kijkje nemen bij de stand van Bakker Bart. Maar ik weet niet of ik daarvoor geschikt ben. Ik heb geen bakkersachtergrond.” Op de beurs staan ook stands van dienstverleners, zoals de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Dat soort stands heeft ze nog niet bezocht. “Ik kom echt voor de formules. Al die andere zaken komen later wel.”

Risico's

Benny Heeren en Bep Kroon zijn op de beurs omdat ze graag samen een zaak willen openen. “Ik heb een opleiding tot zelfstandige”, vertelt Benny. “Maar eigenlijk is het er nooit van gekomen. We willen de kans alsnog grijpen.” Ze hebben een gesprek gehad bij Bruna en zijn daardoor iets wijzer geworden. Maar ze vonden het jammer dat de standhouder niet alles kon vertellen over het financiële plaatje. “We zijn allebei de vijftig gepasseerd, dus we vinden het belangrijk om de financiële risico’s goed af te wegen. We hoeven er niet rijk van te worden, maar we willen de investering wel terugverdienen. Het zou zonde zijn als we door het ondernemersavontuur straks onze oudedagsvoorziening kwijt zijn”, vindt Benny. De formule sprak hem wel aan. “Ik vind het prettig dat het hard-franchising is en dat er dus duidelijke richtlijnen zijn. Ze hebben een goed assortiment en een mooie inrichting.” Het echtpaar heeft bovendien enkele stands van dienstverleners bezocht, zoals die van accountantskantoor Flynth. “We hebben daar veel informatie gekregen waar we ons thuis in gaan verdiepen. Maar we hebben ook nog wel veel financiële vragen. Misschien kunnen zij ons daarbij helpen.” Straks gaan ze nog een kijkje nemen bij de stand van de Belastingdienst. “Ik wil zo veel mogelijk informatie verzamelen. Alles kan zinvol zijn”, zegt Bep. Ondanks de twijfels vertelt Bep dat ze er wel echt zin in hebben. “Als we besluiten om het te doen, dan gaan we er ook echt voor. Het lijkt me leuk om eigen baas te zijn. En we hebben eerder samengewerkt en dat was heel prettig."

Naamsbekendheid

Ook de standhouders zijn over het algemeen tevreden. Johan Knol van Spar had eigenlijk geen hoge verwachtingen van de beurs. “Bij de werving van ondernemers richten we ons primair op de supermarktbranche. De secondaire visvijver is de foodbranche. De mensen die deze beurs bezoeken hebben een nog algemenere achtergrond. Dus eigenlijk is dat voor ons de tertiaire doelgroep”, vertelt de manager werving & selectie bij Spar. “We vonden het toch goed om dit jaar ons gezicht te laten zien omdat de formule een revival heeft doorgemaakt. We willen laten zien dat we er weer zijn.” Knol wil de beurs dan ook vooral gebruiken voor meer naamsbekendheid. Daarnaast vindt hij het belangrijk om contacten te leggen met andere formules en organisaties. Toch heeft hij de eerste dag al twee kandidaten gesproken waar hij een goed gevoel bij heeft. “Dat is dus boven verwachting.”

Wessanen staat met twee stands op de beurs: GooodyFooods als formule voor de grootstedelijke gebieden en De Natuurwinkel. “We hadden vorig jaar ook een stand en toen heeft ons dat een aantal goede contacten opgeleverd. Ook nu hebben we een aantal leuke gesprekken gehad waar waarschijnlijk wel een vervolg op komt”, aldus Ricus Janssen, manager ruimte en presentatie. De Bezorgbeer heeft dit jaar voor het eerst een stand. “We hebben het vorig jaar wel overwogen, maar voor ons gevoel waren we er toen nog niet klaar voor”, vertelt directeur Martijn Jansen. “We hebben qua groei een rustig jaar achter de rug dat we gebruikt hebben om de formule verder te verbeteren. Dus dit is het moment om door te groeien.” De Bezorgbeer heeft zestien franchisevestigingen in Zuid-Holland en wil de formule nu uitrollen naar de rest van Nederland. Jansen moest er wel even aan wennen dat veel beursbezoekers de formule nog niet kennen. “In Zuid-Holland zijn we een begrip. Daarom hadden we onze stand ingericht met foto’s van onze bezorgers met hun opvallende berenhelm. We kregen toen de vraag: wat bezorgen jullie eigenlijk?”

De stand is nu aangepast. Jansen heeft al een aantal gesprekken gehad met geschikte, enthousiaste kandidaten. “Maar er zat ook een bezoeker bij die vooral snel veel geld wilde verdienen. Dat is natuurlijk de verkeerde benadering. Een goede ondernemer is enthousiast over zijn eigen bedrijf en is in het begin bereid om zes tot zeven dagen in de week te werken. Dat is nodig om klanten te benaderen en intern overal bovenop te zitten. Pas als de zaak goed draait, kun je een stapje terug doen.”

Tips

Tijdens de beurs zijn er ook seminars van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, Flynth, Koelewijn & Partners en MKB Adviseurs. De spreker van franchiseadviesbureau Customerfactory vertelt over de geheimen van een succesvolle franchiseformule. Zo blijkt uit onderzoek dat een ondernemer met een franchiseformule vijf keer meer kans heeft op succes dan een zelfstandige zonder formule. Ook blijkt dat de kans op succes met hard-franchise groter is dan met soft-franchise. Opvallend is bovendien dat franchisenemers die geen ervaring hebben vaak meer succesvol zijn dan ervaren ondernemers. “Mensen zonder ervaring laten zich vaak goed begeleiden door de formule en weten van daaruit het verschil te maken”, legt de spreker uit. Ook ziet hij als trend dat franchisenemers niet meer in hun winkel kunnen wachten tot klanten op hen afkomen. “Ze moeten steeds vaker zelf actief op pad om bedrijven te benaderen en events te bezoeken.” De spreker besluit het seminar met de gouden tip: stel veel vragen en laat je goed informeren.  Een goede formule is open en geeft veel informatie. Dus als ze overal antwoord op willen geven, weet je dat je echt met een betrouwbare formule te maken hebt. Dan kun je er met een goed gevoel instappen.”

Bezoekers

"Ze konden ons niet veel vertellen"
De zussen Marilva en Cheryl Macnack vinden dat de beurs tegen valt. “We hebben de stand van Bakker Bart bezocht, maar ze konden ons niet meer vertellen dan de informatie die we ook al op internet hadden gelezen. En het heeft ook geen zin om de stands van de Kamer van Koophandel of de Belastingdienst te bezoeken. Als je echt meer van hen wilt weten, moet je toch hun bijeenkomsten bijwonen of een afspraak maken. We gaan straks nog wel even bij het seminar van ABN AMRO luisteren. Je hebt de bank toch nodig. Misschien hebben zij wel tips.”

"Je treft de mensen achter de organisatie"
Arda van Heumen vindt het een interessante beurs, maar had meer stands op het gebied van mode verwacht. “Ik vind het aanbod beperkt.” Samen met haar man Peter heeft ze jaren een productiebedrijf geleid. De kinderen hebben de zaak overgenomen en daarom zijn ze voor zichzelf op zoek naar iets anders. Arda twijfelt of franchise bij haar past. “Ik ben op zoek naar een formule die niet te standaard is. Daarnaast vind ik het leuk als ik mijn creativiteit kwijt kan in de zaak.” Toch hebben ze wel een goed gesprek gehad met GooodyFooods. “Op zo’n beurs tref je de mensen achter de organisatie. Dat maakt de formule tastbaar en concreet. Dus het is leuk om de mensen gesproken te hebben.”

"We staan open voor verrassingen"
Jeroen en Anja Siekman hebben net een goed gesprek gehad bij koffieconcept Fortune hot drinks. “Ik ben op zoek naar een formule in eten en drinken”, vertelt Jeroen. “Ik heb me ook verdiept in de formules van Simon Lévelt en Kaldi, maar Fortune spreekt me het meeste aan omdat het business-to-business is. Je moet zelf op pad om klanten te werven. Bovendien heb ik het gevoel dat je met zakelijke klanten een hechtere band kunt opbouwen dan met consumenten.” Het echtpaar wil straks het seminar volgen van de Belastingdienst. “En we lopen nog even over de beursvloer, want we staan open voor verrassingen”, zegt Anja lachend.

"Ze nemen de tijd voor je"
Mark Merckens is net binnen. Hij is op zoek naar een formule op het gebied van mobiele telefonie omdat hij daar feeling mee heeft. Ook het koffieconcept Kaldi koffie & thee spreekt hem aan. Zijn eerste indruk is goed. “Het lijkt me een prettige beurs omdat het niet zo massaal is. Ik heb het gevoel dat ze echt de tijd voor je nemen."

Formules

"We zijn aangenaam verrast"
“We staan dit jaar voor het eerst op de beurs en we zijn aangenaam verrast door het aantal interessante kandidaten”, vertelt Angela Vink, retailmanager bij LifeStyle Home Collection. “Enkele bezoekers hadden op internet al gezien dat wij hier stonden en zijn speciaal voor ons naar de beurs gekomen. Gisteren sprak ik bijvoorbeeld een moeder met haar dochter. Zij twijfelden nog of zij een formule wilden in kleding of interieur. Voor mijn gevoel passen zij goed bij de formule.” LifeStyle heeft vooral veel eigen vestigingen en werkt sinds vorig najaar ook met franchisenemers. Vink merkt dat dat soepel verloopt. “Franchisenemers zijn natuurlijk kritischer dan shopmanagers, maar dat maakt het ook wel interessant. Wel merk ik dat nog niet iedereen weet dat we ook een franchiseorganisatie zijn. Met de beurs willen we daar meer bekendheid aan geven.”

"We laten alvast ons gezicht zien"
Payroll-organisatie Persoonality staat op de beurs om in contact te komen met starters. “De meeste bezoekers zijn op zoek naar een formule en denken nog niet direct na over het personeelsbeleid. Toch willen we alvast ons gezicht laten zien, zodat ze in een later stadium wel aan ons denken”, vertelt senior accountmanager Johan Garrelfs. Ook wil hij op de beurs in contact komen met franchisegevers om bijvoorbeeld een collectief contract af te sluiten of afspraken te maken over bedrijfspresentaties voor de aangesloten franchisenemers. “Gisteren heb ik veel goede gesprekken gehad”, vertelt Garrelfs. “De bezoekers die ik vandaag heb gesproken waren nog erg oriënterend. Ik kon met hen nog niet echt van gedachten wisselen.”

Door: Maaike Tindemans
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om nog succesvoller te worden.

Flynth adviseurs en accountants stimuleert ondernemers om het maximale te halen uit hun ondernemerschap. Dat doet zij door hen vroegtijdig van de goede cijfers te voorzien en daar het beste advies bij te geven. 

Met gedrevenheid begeleiden en adviseert MKB Adviseurs ondernemers in het MKB en food & agri

ABN AMRO heeft jarenlange ervaring met franchise.