Anytime Fitness: Passie vormt de basis voor succes

Anytime Fitness groeit tegen de stroom in. De Nederlandse fitnessmarkt is verzadigd, maar deze Amerikaanse franchiseformule opende in tweeenhalf jaar tijd eenentwintig vestigingen in Nederland. De franchisegever en twee ondernemers over hun succesvolle overlevingstocht. Geld verdienen moet een resultaat zijn. Het primaire doel is mensen helpen met hun gezondheid en vitaliteit.

Een jaar geleden noemde master-franchisenemer Benelux, Petro Hameleers, heel Nederland nog een witte vlek voor Anytime Fitness. Die vlek is inmiddels aardig aan het inkleuren stelt hij nu vast. Vanuit zijn thuishaven Limburg heeft de formule zich met eenentwintig vestigingen verspreid over Brabant, de Randstad en het oosten van het land. Het noorden moet nog worden veroverd. “De komende acht jaar willen we Nederland breed afdekken”, kondigt hij aan. “Dit jaar gaan we vijftien vestigingen openen en er zijn al ruim vijftig franchiselicenties getekend. Over twee jaar zit Limburg  vol.” Ook België gaat hij bestrijken. De eerste vestiging zal hier dit jaar nog openen.Dat gaat dus hard sinds Anytime Fitness in Nederland aftrapte met de fitnessclub in het Limburgse Susteren. “We zijn harder gegroeid dan was gepland. Er is veel behoefte aan ons concept in de markt. Wij zijn flexibel, kleinschalig en niet intimiderend. Er heerst een ongedwongen clubcultuur en een gemeenschapsgevoel. Daardoor bestaat de helft van onze klanten uit nieuwe fitnessers.”
Michel Gonlag knikt instemmend. We zitten in zijn fitnessclub aan de Laan op Zuid op de Kop van Zuid in Rotterdam. Het nieuwe, dynamische gebied van Manhattan aan de Maas. Een prachtplek natuurlijk. “De leden zijn hier niet anoniem”, stelt hij als prille franchisenemer vast. “Een lid is hier iemand. En de club inspireert om met elkaar in contact te komen. Ik zie hier vriendschappen ontstaan.”

Franchisebeurs

Toen hij met zijn vrouw besloot een nieuwe, zakelijke uitdaging aan te gaan, had hij nog niet bedacht dat hij ondernemer van een fitnessclub zou worden. “Ik zocht een leuk franchiseconcept. Een rijdende trein om op te springen.” Een koffieformule werd het toch niet en ze besloten eens te kijken op de franchisebeurs Onderneem ‘t! in Hoevelaken. Anytime Fitness maakte hen daar nieuwsgierig. Het was de voortvarendheid van Hameleers die de doorslag gaf. Na een verzoek om informatie via de website belde hij direct. Ze bleven een uur met elkaar aan de telefoon. Gonlag: “Ik sprak iemand die heel oprecht met zijn concept bezig was. Daardoor sloeg de eerste vonk over. Dat heeft mij sindsdien wel gedreven. Dan gaat het een belangrijke rol spelen dat je met iets bezig bent dat mensen goed doet.”  Dat laatste moet de werkelijke drijfveer van de franchisenemers zijn, vindt Petro Hameleers. “Geld verdienen moet een resultaat zijn. Het primaire doel is mensen helpen met hun gezondheid en vitaliteit.” Tussen de training op het hoofdkantoor in Minneapolis en de opening van de vestiging in Rotterdam zaten vijf maanden. Dat ging Gonlag niet snel genoeg. “Het duurde even om de geschikte locatie te vinden. Ik heb gezocht in een wijde straal rond Rotterdam.” Hameleers licht toe: “Als je eerste club maar op maximaal een half uur rijden van je woonplaats is, zodat je je in het eerste half jaar de systemen van de fitnessformule eigen kunt maken.”

Feedback van klanten

Een locatie die daaraan voldeed, vond Michel Gonlag dus. Op de begane grond van een complex met vijfhonderd appartementen, dicht bij zijn klanten. Het wemelt in de wijk van nieuwe, omvangrijke appartementencomplexen. De markt is groot, maar de concurrentie evenzeer. “Er zijn veel budgetscholen in de buurt. De feedback die ik van klanten krijg is dat ze niet schoon zijn en je daar in de rij voor de loopband moet staan. Laatst liep hier een jongen binnen die op weg was naar een andere fitnessclub. Na een goed gesprek heeft hij zich bij ons als lid ingeschreven.” De strijd om de fitnessclubleden wordt momenteel op het scherpst van de snede gevoerd, merkt ook Petro Hameleers. “We moeten daarom de waarde proposities voor de klant steeds verder verbeteren en daarnaast de investering voor de franchisenemers in de hand houden.”
Een recente conclusie uit een marktonderzoek van de Rabobank sterkt hem in het gevoel op de juiste weg te zijn. “Zij beschreven ons als een survivor in een kick-out markt. Ze vinden Anytime Fitness een zeer slim concept in een verzadigde markt.” Dat concept leunt op twee hoofdpijlers: culture (het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke aandacht) en convenience (gemak van 24/7 fitnessen, goede bereikbaarheid en met één sleutel in bijna 2.500 Anytime Fitness clubs terecht kunnen). Het gemeenschapsgevoel wordt versterkt door allerlei activiteiten die door de fitnessclub worden geïnitieerd, zoals brunches, wandelingen en borrels. Voor de persoonlijke aandacht zorgt de franchisenemer of bedrijfsleider die alle klanten bij naam kent en de personal fitness trainer die klanten op verzoek begeleidt bij de trainingen. Minstens één zo’n professional per vestiging is verplicht.

Vrijheid

Michel Gonlag heeft daarnaast ook een fysiotherapeut in huis. “Dat wilde ik perse. Het is een meerwaarde voor je kwaliteit en uitstraling. Twee sportfysiotherapeuten zijn hier begonnen als startende ondernemers. Zij gebruiken onze apparatuur en zijn tussen acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds beschikbaar voor de klanten. Zo versterk je elkaar.” Het is optioneel, paramedici zoals fysiotherapeuten of diëtisten binnen de fitnessclub. De ondernemers hebben sowieso een behoorlijke mate van vrijheid, vertelt Hameleers. Zo mogen de franchisenemers hun eigen ledenprijzen hanteren. “De franchisegever adviseert daar wel sterk in, na bestudering van de prijsanalyse van de franchisenemer. Wij willen bijvoorbeeld beslist geen prijsbokser worden. Kwaliteit staat voorop.” Ook Wai-Yip Pang roemt het vrije klimaat binnen Anytime Fitness. “Je kunt echt ondernemer zijn. Wanneer de vestiging eenmaal staat, kun je het zelf invullen.” Daarbij komt dat ondernemers een vast bedrag afdragen aan de franchisegever en geen percentage van de omzet. Hameleers: “Jouw succes is jouw succes. Daar hoeven wij niet extra van mee te profiteren.” Vanwege dit systeem gaan de franchisenemers ook gemoedelijk met elkaar om, denkt Wai-Yip Pang. “Omdat we een vaste fee hebben zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. Tijdens de trainingsdagen wisselen we veel activiteiten en ideeën uit.” Hij zocht als jonge maar al doorgewinterde franchiseondernemer een nieuw concept uit Amerika. Het contact met Anytime Fitness was snel gelegd en na een aangenaam persoonlijk gesprek met Hameleers en oprichter Dave Mortensen was hij direct binnenboord. “Het voelde goed en ze konden hun filosofie uitstekend overbrengen.” Hij vond een mooie locatie in het centrum van het kleine Goor, vlakbij zijn woonplaats Enschede. Het gaat crescendo. “Stiekem denk ik al aan een tweede locatie.” Het zakelijk succes beschouwt hij als een uitkomst van de formulefilosofie. “Het belangrijkste is om zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen. Het verdienmodel komt dan vanzelf wel. Natuurlijk wil je geld verdienen, maar als dat samen kan met iets goed te doen voor de maatschappij is dat ideaal. Ik krijg in mijn club stelletjes van in de zeventig jaar. Die komen hand in hand samen sporten en doen zelfs aan krachttraining. Dat is geweldig.”     

Gedragsverandering

Ook in Goor heeft hij te maken met veel concurrentie. Door ‘resultaat te boeken voor de klant’ denkt hij boven te blijven drijven. “De mensen komen tweemaal per week. Ze vallen af, krijgen meer energie en zitten lekkerder in hun vel.” Hameleers: “Daarmee hebben we al een grote gedragsverandering bereikt.” De klanten voelen zich ook betrokken bij de fitnessclub merken zij. Michel Gonlag: “Ik heb een klant die altijd helpt met schoonmaken.” Ze waren wel jarenlange gebruikers van een fitnessclub toen zij aan dit avontuur begonnen, maar geen deskundigen in de fitnessbranche. Gonlag heeft inmiddels een cursus fitness instructeur afgerond. Pang: “Mijn broertje heeft dat ook gedaan. Hij is het kloppend hart van de fitnessclub en mede-eigenaar.”
De flexibiliteit van de formule geeft hen ook de ruimte om hun oude beroepen uit te blijven oefenen. Gonlag met zijn redactiebureau, Pang in de horeca. “Het is mooi dat je er andere dingen bij kunt blijven doen”, zegt de laatste. “Maar de eerste maanden van een nieuwe vestiging moet je daar wel gefocust mee bezig zijn.” Petro Hameleers zorgt ondertussen op zijn manier dat de franchisenemers scherp blijven. Zo is hij bezig trainingen naar aanleiding van specifieke wensen van franchisenemers samen te stellen. Sales- en retentietrainingen zijn er al enkele malen per jaar. Het is nodig. “De concurrentiestrijd is hard. Ik moet kritisch blijven om het concept toekomstproof te houden.” Maar welke training of cursus dan ook, de basis voor succes is ‘passie’, kan hij niet vaak genoeg benadrukken. "Het is onze droom om mensen uit onze nabije omgeving aan een gezonder en vitaler leven te helpen. Als fysiotherapeut ben ik ook begonnen om mensen te helpen. Nu ben ik gelukkiger want de mensen moeten het zelf doen, wij faciliteren het, ook om er uiteindelijk zelf beter van te worden. Vanuit deze grondgedachte is het slimme businessmodel van Anytime Fitness ontstaan.”

+

Lees meer over: