Aantal franchiseformules blijft groeien door de jaren heen
Nog altijd groeit het aantal franchisegevers in Nederland, dat blijkt uit de statistieken van de afgelopen jaren. Waar het aantal franchisegevers in 2016 nog op iets minder dan 800 lag, is dat aantal in 2020 gegroeid tot ver boven de 900. De statistieken van 2021 zijn nog niet bekend. Het verschilt sterk per branche, hoe groot de groei is in het aantal franchisegevers. Aanbieders van meubels, zoals een bank, tv meubel of bijvoorbeeld eettafel, kiezen veel minder vaak voor een franchiseformule dan dat partijen in de dienstverlening dat doen. Om een beeld te geven, in 2020 waren er 372 franchisegevers actief in de dienstverlening. In de (non-food) detailhandel lag dat aantal in hetzelfde jaar op 191. Kijken we terug naar 2016, dan kende de sector dienstverlening 301 franchisegevers, terwijl de (non-food) detailhandel er 190 had.
Verschillende voordelen maken franchiseformule interessant
Er zijn verschillende redenen die maken, dat het voor ondernemers interessant kan zijn om deel te nemen aan een franchiseformule. Denk bijvoorbeeld aan de naamsbekendheid van een partij, de mogelijkheid om gezamenlijk een marketingstrategie uit te werken en de lagere kosten die men betaalt bij het opstarten van de onderneming. Er zijn meer redenen die een franchiseformule interessant maken. Tegelijkertijd zijn deze voordelen niet voor iedere ondernemer direct een voordeel. Denk nog eens terug aan de verkoper van meubels, waarvan bijvoorbeeld www.tv-meubels.nl een voorbeeld is. Deze partij biedt maatwerk aan, waarmee het zich juist onderscheidt van de grotere partijen. Ook voor andere aanbieders van maatwerk, kan de keuze voor franchise minder interessant zijn.
Meubelbranche kent relatief veel maatwerk
Voor de meubelbranche geldt dat er relatief veel maatwerk aan consumenten aangeboden wordt. Denk bijvoorbeeld aan meubels waarvan het formaat precies aansluit op de wensen van de consument. Of denk aan de verschillen in de kleur van de aangeboden meubels. Consumenten kiezen steeds vaker voor maatwerk, wanneer zij elementen in hun interieur vernieuwen. Het nieuwe meubelstuk moet goed passen bij de rest van het bestaande interieur.
In food detailhandel grootste stijging van het aantal formules
De food detailhandel kent de afgelopen jaren de grootste stijging in het aantal franchiseformules. Waar er in 2016 slechts 89 franchiseformules onderscheidden kunnen worden, lag dat aantal in 2020 al op 114. Een stijging van zo’n 28%. Andere sectoren waarin het aantal formules relatief snel steeg zijn de horeca en de eerder genoemde dienstverlening. Opvallend: in de zorgsector nam het aantal franchiseformules juist af: van 58 in 2016 naar slechts 38 in 2020. Het is de enige grote sector waarin een daling op te merken valt. Bij de non-food detailhandel bleef het aantal nagenoeg gelijk, 190 in 2016 en 191 in 2020. In z’n totaliteit steeg het aantal franchiseformules van 794 in 2016 naar 903 in 2020; een stijging van 13,7%.