Franchiseformule Wave International

'Het is net alsof je een maatpak aantrekt' Frans van Dessel heeft een opvallende loopbaan. Al vrij jong eigen ondernemer, met twee kapsalons, is hij in de loop der jaren overgestapt naar franchiseformule Cosmo Hairstyling om op 1 juli jongstleden in dienst te treden van Wave International als regiomanager voor datzelfde Cosmo. Van Dessel is daarmee iemand die beide perspectieven goed kent: die van franchisenemer ?n -gever. Frans van Dessel voelt zich na zijn nieuwe start al goed thuis bij Wave International, met de formules Cosmo Hairstyling en Team Kapsalon. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want hij heeft als franchisenemer, met twee zaken in Voorburg en Rijswijk, mede aan de wieg gestaan van de franchisebelangenvereniging binnen Cosmo. "Het was een strijd voordat we dat voor elkaar hadden," herinnert hij zich, "maar het is altijd met wederzijds respect gegaan." Het bestuur van de belangenvereniging heeft op zijn beurt weer zitting in de franchiseraad. Organisatorisch gezien zijn de zaakjes goed voor elkaar, vindt Van Dessel, die dat trouwens ook verneemt uit de mond van onpartijdige deskundigen op franchisegebied. "Ik heb onder meer een cursus voor formule-coach bij de Franchise Universiteit Nederland gedaan. Frank Marsman, cursusleider, zei toen dat Cosmo als franchiseformule zo goed in elkaar zat dat het bijna maniakaal was. Natuurlijk overdreef hij, maar er zit wel een kern van waarheid in. Dat heb ik gemerkt toen ik de organisatie vergeleek met wat ik van anderen hoorde tijdens mijn voorbereidingen voor mijn nieuwe functie. Cosmo st??t in de markt en heeft vele jaren ervaring als het om franchising gaat." Expansieplannen Inmiddels telt Cosmo Hairstyling een zeventigtal vestigingen, Team Kapsalon ongeveer vijftig (in Nederland zijn dit jaar ruim 13.000 kapsalons geregistreerd). Belangrijkste verschil tussen de twee: Cosmo-zaken zijn groter (vanaf 200 m2), luxer ingericht en opereren als een A-merk op A1-locaties in vrijwel het gehele land. Of, zoals Van Dessel het uitdrukt: "Cosmo, daar zit alles op en aan met een uitgebreid dienstenpakket." Daarnaast is Cosmo 100 procent franchise. Team opereert lokaler, met kleinere en eenvoudigere zaken die in een aantal gevallen niet worden gefranchised. Beide formules hebben expansieplannen. Cosmo zal naar verwachting kunnen doorgroeien naar zo'n honderd vestigingen, Team moet nog kunnen verdrievoudigen gezien het meer kleinschalige en lokale karakter ervan. Voorzichtig wordt ook naar mogelijkheden in onder andere Duitsland gekeken.Belangrijkste probleem vandaag de dag is de 'bemensing' van nieuwe zaken. "We nemen wel bestaande zaken over, maar meestal gaat het toch om nieuwe vestigingen. Locaties zijn er nog wel, goede mensen echter moet je met een vergrootglas zoeken. We proberen zoveel mogelijk de interne doorstroming te bevorderen, zodat goede medewerkers in staat worden gesteld op termijn hun eigen zaak te runnen. Niet alle ondernemers zijn daar even blij mee, want dan verdwijnt het kader uit hun kapsalons. Anderzijds zien ze ook wel in dat groei goed is voor de totale organisatie en dat zij hiervan mee kunnen profiteren." Wat is Cosmo volgens Van Dessel? "Een merk, vergelijkbaar met Albert Heijn of McDonald's. Je weet wat je als klant kunt verwachten als je een Cosmo-vestiging binnenstapt. We zijn helder en duidelijk, ook wat prijzen betreft, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Het is een klantvriendelijk concept met een helder profiel, niet trendy maar wel trendvolgend en mikkend op een breed publiek tussen de 25 en 55+. Het assortiment is breed, de kwaliteitsnormen hoog. Wave International is dan ook een ISO 9002-gecertificeerde onderneming. Onze voornaamste kracht is de duidelijkheid die we uitstralen. Concurrentie hebben we natuurlijk, maar dan vooral van degenen die eveneens conceptmatig werken. Ik denk aan bijv. Hairmaxx, Haarmode 2000 en Kinky, hoewel de laatste groep winkels zich richt op een jeugdig publiek en snel en trendy is. Van het grijze of zwarte circuit hebben wij en andere

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie