Dominos Pizza

Franchisenemer met negen zaken in regio Den Haag "Ik ben redelijk chauvinistisch over Domino's Pizza. Ze zijn de sterkste in Nederland op het gebied van pizza's," zegt Robert Spaans onomwonden. Hij is franchisenemer van negen vestigingen in en rondom Den Haag. "Als franchisegever doen ze het ook prima. De onderlinge relaties zijn heel goed, ze zijn duidelijk en de begeleiding is uitstekend." Robert Spaans: 'Geen spijt van overstap naar Domino's Pizza.' "De grootste uitdaging voor Avis Nederland de komende jaren is het opzetten van een breng- en haalservice voor particulieren," aldus Erik Groen. Robert Spaans had al veel ervaring voordat hij zich bij Domino's aansloot. Hij begon in Den Haag met een bezorgdienst van Italiaanse maaltijden en was vervolgens zelf franchisegever met zeven pizzawinkels onder de naam Pizza Team. "In die tijd kwam het Amerikaans systeem op van alleen maar bezorgen. Dat sprak mij aan, want een combinatie van een pizzeria, die ook bezorgt, werkt niet. De klanten in het restaurant gaan altijd voor, terwijl de klanten die een pizza thuisbezorgd willen hebben veel te lang moeten wachten, met daarbij de kans dat de pizza koud is." Domino's Pizza kent dat probleem niet. "Je moet in onze branche specialist zijn. Een restaurantje is leuk, gezellig met Italiaanse wijn en kaarsen aan, maar wanneer je fastfood wilt bezorgen, dan moet je je alleen daarop concentreren." Domino's was voor Spaans het grote voorbeeld van het Amerikaanse systeem: hou het simpel, maar goed van kwaliteit. "Verse pizza's zes minuten in de oven, inpakken en zo snel mogelijk bezorgen." Kortom, Robert Spaans maakte na zijn gesprekken met oprichter en directeur/licentiehouder van Domino's Nederland, Eduard Swagemakers, de overstap naar het Amerikaanse bedrijf, dat inmiddels met de opmars in Nederland was begonnen. Hij heeft nog geen moment spijt gehad en is nog steeds even enthousiast over de sfeer en het systeem. Hij runt inmiddels negen vestigingen met per vestiging een manager, een assistentmanager, pizzamakers, telefonistes/telefonisten en bezorgers. In Rijswijk heeft hij een kantoor waar de administratie wordt gevoerd en vergaderingen plaatsvinden met de managers en zakenrelaties. Eenvormigheid Spaans roemt de simpele, maar strakke eenvormigheid van Domino's Pizza. "Je kunt ons vergelijken met McDonalds. Alles ziet er hetzelfde uit: de winkels, de kleding en de pizza's, die ook overal precies hetzelfde smaken en in hetzelfde assortiment verkrijgbaar zijn. Dat geldt ook voor de andere specialiteiten: salades, buffalo wings (kippenpootjes), stokbrood en frisdranken. Geen regionale verschillen dus. De franchisenemers kunnen wel voorstellen doen voor nieuwe pizzasoorten, maar de internationale organisatie staat niet toe dat we zelf iets ondernemen zonder dat dit collectief is vastgelegd." Versdeeg- en andere artikelen worden uitsluitend geleverd vanuit het distributiecentrum van Domino's in Raamsdonkveer, terwijl de franchisenemers voor de inrichting van hun zaken gebruik kunnen maken van gunstige afspraken van Domino's Nederland met de diverse leveranciers. Alleen maar voordelen Dat het een internationaal bedrijf is, heeft volgens Robert Spaans alleen maar voordelen. "Ze hebben veertig jaar ervaring en alles is inmiddels dus wel uitgekristalliseerd. Daar kun je als franchisenemer alleen maar profijt van hebben. Hun computersystemen, hun praktijkervaring: alles komt aan de franchisenemers ten goede." Zelf heeft hij als Hagenaar nog het voordeel dat hij niet alleen veel Hagenaars, maar ook het gebied op zijn duimpje kent. En hij kan gebruik maken van zijn jarenlange ervaring met pizzabezorging."We hebben overigens alleen maar met het Nederlandse bedrijf te maken. De Amerikaanse invloed is niet direct merkbaar, hoewel we wel de nieuwsbrieven van Domino's uit Amerika krijgen en op de vergaderingen van de franchisevereniging regelmatig op de hoogte worden gehouden en mogen meepraten." Fax, post en e-mail zijn andere middelen waarmee de franchise

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie