New York Pizza

Pizza's met fun De woorden buitelen over elkaar tijdens het gesprek met Philippe Vorst en Bart Jan Wijsman, de twee directeuren van New York Pizza. De pizzaketen heeft in Nederland meer vestigingen dan de concurrenten en er is de komende jaren nog voldoende ruim-te om verder te groeien. "Ons concept heeft zich sinds 1993 al bewezen, maar het is de ondernemer die uiteindelijk het succes ervan bepaalt," aldus Vorst en Wijsman. Creatief en onstuimig, zo kun je de keten en de mensen erachter zeker karakteriseren. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de ontstaansgeschiedenis van New York Pizza."Mijn broer Max kwam met het idee van een pizzaketen in Nederland, een vertaling van wat er zich met name in de Verenigde Staten op dat gebied ontwikkeld heeft," vertelt Philippe Vorst. "Toen ik als econoom moest afstuderen, was mijn scriptieonderwerp dan ook z? gevonden. Centrale vraag was: welke markt is er in Nederland voor pizzaketens? Begin jaren negentig, want daar praten we over, zag je een verschuiving van het vooral thuis gebruiken van maaltijden naar het vaker eten buiten de deur. De gemaksconsument was geboren en daar lagen volop kansen voor ons. Mensen kregen minder tijd en wilden toch gezond en lekker eten zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. In 1993 hebben we de eerste New York Pizza-vestiging geopend, op het Spui in Amsterdam."Over de naam van de keten is lang nagedacht. "In de eerste plaats moest in de naam het onderscheid met de Italiaanse pizza tot uitdrukking komen. Je hebt het over 'slices', zoals pizza's op straat in Amerika verkocht worden. We hebben veel namen van Amerikaanse steden de revue laten passeren en zijn uiteindelijk bij New York uitgekomen. Daar kwamen de emigranten uit Europa en andere werelddelen aan, het is een sterk symbool voor een wereld zonder grenzen. Bovendien is er, vanwege de ontstaansgeschiedenis, een link met Nederland in de persoon van Pieter Stuyvesant; New York heette eerst Nieuw-Amsterdam. Kortom, redenen te over om voor New York te kiezen." Focus op franchise Aan het Spui ging het voorspoedig, zodat al snel andere locaties in beeld kwamen. New York Pizza moet het van passanten hebben en die waren en zijn er genoeg in Amsterdam. In vier jaar tijd hadden de oprichters vijftien eigen vestigingen, waar honderden mensen werkzaam waren. Daarnaast werd in 1996 onder de naam New York Pizza Delivery een keten van bezorgdiensten in het leven geroepen. En toen gebeurde er iets waarmee veel snelle groeiers te maken krijgen: er ontstonden managementproblemen."Het ging t? hard, de vraag naar onze producten was enorm. We wilden absoluut doorgroeien, maar moesten tegelijkertijd deze expansie goed blijven beheren. Dat beet elkaar. Daarop hebben we het besluit genomen om op franchise over te stappen, waarbij de beste eigenschappen van een bedrijf worden gecombineerd met die van het zelfstandig ondernemerschap. Hierdoor konden wij ons meer op het beheer gaan toeleggen, de groei beter begeleiden en werken aan vergroting van onze naamsbekendheid.Alleen, zo merkten we al snel: franchise is een vak apart, een professie met andere facetten dan die we zelf beheersten. Kortom, we hebben de omschakeling en de effecten ervan onderschat. Een voordeel van franchise is dat je gemakkelijker kunt groeien zonder dat je er meteen een log apparaat voor nodig hebt. Aan de andere kant heb je echter 'ineens' te maken met partners in plaats van werknemers. Deze verandering brengt een ware cultuuromslag met zich mee. Om een en ander in goede banen te leiden, zijn we op zoek gegaan naar een ervaren algemeen directeur." Zo kwam vijf jaar geleden Bart Jan Wijsman bij New York Pizza terecht.De creativiteit en onstuimigheid zijn er overigens nog altijd, zo blijkt uit een anekdote. Jaren geleden had Wijsman met iemand van de gemeente Amsterdam de afspraak gemaakt dat, in geval van calamiteiten, New York Pizza zou zorgen voor een snelle catering. Eind oktober van dit jaar was het zo ver: een zware storm raasde over Nederland. Ook in en rond Amsterdam strandde een groot aantal

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie