Jamin

Andr? van Lieverloo van Jamin: "Ongebreideld genieten voor uit ?n thuis" Tijdens de lange reis van Jamin -sinds 1883- heeft het bedrijf vele stormen doorstaan. Het roerige vaarwater van de laatste jaren is verlaten en de 'snoepkoning' van Nederland ligt inmiddels op een vaste koers. Meest in het oog springende verandering is ongetwijfeld de omzetting van alle verkooppunten naar fullfranchise, een proces dat in de loop van vorig jaar zijn beslag heeft gekregen. "Er ligt nu een solide basis om verder te bouwen," aldus Andr? van Lieverloo, manager Sales & Service van Jamin. In een tijdsbestek van vijf jaar zal Jamin door moeten groeien naar tweehonderd vestigingen in ons land, waarvan vijf tot negen eigen winkels om te kunnen experimenteren en 'feeling' met de markt te houden. Met grote sprongen springen we door de geschiedenis. Zoals zo vaak ligt het ware ambacht ten grondslag aan het grote Jamin van nu. Cornelis Jamin was banketbakker in Rotterdam en in 1883 founding father van de keten die zijn achternaam draagt. Het hoogtepunt werd zowat een eeuw later bereikt, toen Jamin meer dan zeshonderd winkels telde. Halverwege de jaren tachtig ging het echter mis, met een faillissement tot gevolg. Om de geweldige naam -met een bekendheid van 95 procent- niet verloren te laten gaan, werd door een aantal partijen een doorstart gemaakt onder de vlag Jamin Winkelbedrijf B.V. De naam wordt tot op heden gebruikt. Er kwamen grote veranderingen. Zo werd onder meer de productie afgestoten. Toen begin jaren negentig het Ahold-concern zich over Jamin ontfermde, betekende dat een nieuwe, sterke impuls. Ahold zag wel brood in uitbreiding van de tak van speciaalzaken en Jamin betekende een waardevolle aanvulling. Begin 2001 toonde Eurodelight interesse in Jamin en werden onderhandelingen met Ahold gestart. Medio dat jaar trok de laatste partij zich terug en bleef Jamin dus onder de vlag van Ahold verder opereren. In de zomer van 2001 werd door onder andere Andr? van Lieverloo een aantal scenario's uitgewerkt waarin de toekomst van Jamin beschreven werd. Het Ahold-bestuur boog zich hierover en uiteindelijk werd zo'n anderhalf jaar geleden het plan geboren om van Jamin een fullfranchiseorganisatie te maken. Nog datzelfde najaar werd dit idee aan de achterban gepresenteerd. "Wat mij betreft, is Jamin na honderddertig jaar nog altijd springlevend." "De reacties waren in het algemeen positief," vertelt Van Lieverloo. "Er was onrust, men vroeg zich af waar het heenging met Jamin. Ons plan bracht duidelijkheid en daar was grote behoefte aan. Bovendien hadden we een heel sterk argument in handen: het bleek dat de franchisevestigingen een grotere omzetstijging kenden dan onze eigen winkels. Niet zo vreemd, want als je een eigen vestiging hebt, ben je supergemotiveerd natuurlijk. Bovendien ken je je eigen klanten het beste."De knoop werd definitief doorgehakt, en de knop werd omgezet. "Want je moet de mentaliteitsomslag die nodig is beslist niet onderschatten. Dit geldt niet alleen voor de mensen in de winkels, maar zeker ook voor de eigen organisatie. Vanuit het hoofdkantoor zijn wij ons op onze core business gaan focussen: de voorkant van de winkels. Fullfranchise betekent verder nog het centraal stellen van de franchisenemers, het assortiment en natuurlijk de fomule. De rest, alles eromheen, hebben we uitbesteed. We werken daardoor met een vrij bescheiden thuisbasis in relatie tot het grote aantal winkels." Veel belangstelling Als eersten kregen de eigen filiaalmanagers de kans om te gaan franchisen. Zo'n vijftien tot twintig van hen hebben deze met beide handen aangepakt. De rest is door aanwas van buiten ingevuld, waarbij opviel hoe groot de belangstelling was. Vele honderden reacties kwamen binnen op advertenties van Jamin", aldus Van Lieverloo. De grote sprong voorwaarts werd in het voorjaar van 2002 gemaakt. Vanaf dat moment ging het hard met de verkoop van de winkels.Daarop volgde opnieuw een hectische periode. De winkels werden leeggehaald, verb

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie