Mathijs Harkema; de jongste ondernemer van Panos gaat voor succes
Als het aan Mathijs Harkema (23) ligt, blijft het niet bij één Panos-vestiging. De jonge ondernemer is niet de man om stil te zitten - “zeg maar gerust dat ik een milde vorm van adhd heb” - en nu zijn geliefde autosport op een lager pitje is komen te staan, stopt hij al zijn energie in zijn Maastrichtse broodjeszaak.
Super sportief, zo kun je Mathijs Harkema wel noemen. De geboren en getogen Maastrichtenaar staat op ski’s, snowboard en surfplank, doet graag aan stuntfietsen en beoefende ruim acht jaar judo op wedstrijdniveau. Via het karten kwam hij uit bij de formulewagens maar vanwege budgetproblemen en zijn lengte – ruim een meter negentig – stapte hij over op de GT-wagens, waaronder Porsche en Corvette. In deze racewagens had hij meerdere malen succes. Want succes boeken, daar droomt hij al van sinds hij een kleine jongen was. “Als ik iets doe, wil ik het maximaal doen”, vertelt hij. “Ik wil graag iets bereiken waar ik veel plezier in heb, iets wat niemand mij meer kan afpakken. Het was ook een jongensdroom om Formule 1 coureur te worden maar toen dat niet meer ging, wilde ik verder. Ik heb altijd ondernemer willen zijn. Jezelf op je kop geven als dat nodig is maar ook: niet worden geremd in je ideeën door iemand anders en risico durven nemen.”
Mathijs groeide op in de horecawereld, op Château Neercanne. Zijn ouders runnen dit gastronomische restaurant al 29 jaar en het ondernemerschap werd dan ook met de spreekwoordelijke paplepel in de kleine Mathijs gegoten. “Ik heb heel veel geleerd van pa en ma en als het nodig was, sprong ik bij in de zaak. De gasten die ik moest verzorgen, waren erg happy, dat stimuleerde enorm”, zegt hij. Toch ging hij, vanwege zijn sportieve ambitie, naar de sportopleiding CIOS en daarna naar het Johan Cruijff College. Maar dat ging moeizaam, vertelt Mathijs. “Ik wil niet eigenwijs zijn, echt niet. Maar ik ben wel iemand met een eigen mening en dat functioneerde niet goed op het JCC.” En dus koos hij voor het zelfstandig ondernemerschap. Eerst met een eigen evenementenbureau, nu met een eigen Panos-vestiging in Maastricht.
Hongergevoel
Eigenlijk koos hij in eerste instantie niet zozeer voor de Panos-formule als wel voor de locatie. Mathijs: “Als ik naar school fietste, kwam ik langs een hoekje dat mij erg aansprak. Heel vreemd, als ik langs dat leegstaande pand kwam, kreeg ik een bepaald hongergevoel. Dan keek ik rond waar ik een broodje kon halen, iets zoetigs of iets hartigs. En dat was er niet. Terwijl hier veel mensen zijn, vooral veel passanten naar het Vrijthof, studenten en kantoormensen. Nu kom ik heel vaak in België en daar is Panos een begrip. Daar denk je niet aan een broodje maar aan Panos. Ik heb me als kandidaat aangemeld op het hoofdkantoor en de reactie was positief. Ik dacht, weet je wat, ik ga het gewoon doen!”
Optimaal
Heeft hij niet de neiging om, met zijn achtergrond, de broodjes wat gastronomischer aan te kleden dan vanuit de formule wordt voorgeschreven? Mathijs: “Nee, het concept Panos bestaat al heel lang en staat vast. De broodjes die wij smeren zijn optimaal ontwikkeld. Bij McDonald’s ga je ook niet ineens je eigen cheeseburger bedenken. Het is wel zo dat het personeel alert is op de behoeften van de klanten. Als de medewerkers zien dat iemand net even iets anders wil, dan maken ze het broodje op maat. Met iets meer van dit en iets minder van dat.” Klantvriendelijkheid is enorm belangrijk voor de jonge ondernemer. “Ik zeg ook tegen het personeel: jullie moeten dit beschouwen als je eigen winkeltje. Niet ik betaal jullie salaris maar de klanten. Die moeten het gevoel hebben welkom te zijn in een leuk lunchrestaurantje. Dat zit ’m in de kleine dingetjes, dat heb ik wel geleerd bij pa en ma. Onderscheidend ben je in service. Zo is de sfeer hier heel goed en dat merkt de klant. Ik ben hier zelf ook van 5 uur ’s morgens tot 8 uur ’s avonds en ik lach even hard mee als er momenten zijn om te lachen en ik werk ook even hard mee.”
Focussen
“Wat er beter kan? Mmm, moeilijk. Ik ben al heel tevreden over hoe de dames hier met de klanten omgaan maar soms zou ik dat gevoel voor de klant, dat stukje oprechte aandacht, nog beter willen overbrengen op de medewerkers. Maar dat is bijna niet te doen, het gaat al zo goed. Dat is ook net het verschil tussen ondernemer en werknemer zijn, met alle respect.” Met zijn tomeloze energie, die milde vorm van adhd zoals hij lachend zegt, ziet hij zich nog wel eens meerdere Panos-vestigingen openen. “Maar ik heb nog geen concrete plannen, ik ben net begonnen. Als ik succes wil behalen, moet ik focussen”, aldus Mathijs Harkema.
Minibio Mathijs Harkema
Gestart als franchisenemer in: 2012
Aantal medewerkers: 5
Leeftijd: 23
Gezinssituatie: ongetrouwd, vriendin
Opleiding: CIOS
Hiervoor werkzaam als: eigenaar evenementenorganisatie Chateau Royal Events - Luna Lundi
Hobby’s: “Veel tijd voor hobby’s heb ik niet meer. Maar ik ben een heel sociaal iemand, vind vriendschappen belangrijk. Ik ben blij als ik op een avond een glaasje wijn kan drinken met een goede vriend. En binnenkort wil ik weer gaan autoracen. Kampioenschappen.”
Mijn tip voor starters: “Heb geloof en vertrouwen in je zaak en ga honderdduizend procent voor succes. Heb je dat niet, dan kun je het niet overbrengen op je personeel en zeker niet op je klanten."
+