Rijnhoek Plaza: het kindje van Tom Zwanenburg

Het kostte hem tien jaar lang doorzetten, maar in het najaar van 2011 kwam de uiteindelijke beloning voor zijn vasthoudendheid. Het acht vierkante kilometer uitgestrekte woonwinkelcentrum Rijnhoek Plaza in Bodegraven is het kindje van Tom Zwanenburg.

De Formido-franchisenemer en ondernemer in hart en nieren stuurt nu vooral op de achtergrond zijn beide zoons aan die op de winkelvloer de kar trekken. En hij bewaakt de bedrijfscultuur. “Je moet er met elkaar een feestje van maken.” Door: Hans Veltmeijer In 1980 begon hij als dertiende franchisenemer van Formido een bouwmarkt in zijn woonplaats Bodegraven. Op het stukje grond en in ‘het halletje’ dat hij als zelfstandig aannemer had gebouwd. Tom Zwanenburg kreeg de smaak van de retail te pakken en groeide gestaag door. In 1985 nam hij de Formido bouwmarkt in Waddinxveen over. Inmiddels is die vestiging naar een grotere locatie gegaan. Drie bedrijfsleiders zorgen nu dat de 4.000 vierkante meter grote winkel in goede banen wordt geleid. Zwanenburg zelf heeft zich de afgelopen jaren voornamelijk bezig gehouden met een ander project: Rijnhoek Plaza. Een grote Formido Deco Bouwmarkt aan de rand van het stadscentrum van Bodegraven met verschillende shop-in-shops en omringd door branche gerelateerde woonspeciaalzaken zoals een tuincentrum en een interieurspecialist. “Dit heb ik toen verzonnen omdat het een witte vlek was”, vertelt hij. “Ik kreeg er snel politieke steun voor.” Toch duurde het tien jaren van plannen maken, lobbyen, vergaderen en vergunningen aanvragen voordat het zover was. Pas bij het dertiende plan werd definitief groen licht gegeven door de gemeenteraad. Ondertussen draaide hij kleinschalig door op vierhonderd meter van de beoogde nieuwe locatie. Op 2 november 2011 opende het woonwinkelcentrum met een receptie en daaropvolgend drie dagen feest. “Dat was een geweldig feest en we hebben ook nog eens waanzinnig verkocht”, glundert ondernemer Zwanenburg die die eerste dagen tienduizend klanten ontving.

Totaalpakket aan de klant

Het complex van ruim 8.000 vierkante meter nodigt mensen niet alleen uit om de geplande aankopen te doen bij onder meer Welkoop met plantenkas, Bloemenvaria (bloemenshop), Spaas interieur en Formido, maar door het gevarieerde aanbod ook tot funshoppen en een hapje en een drankje bij de horecagelegenheid in de centrale hal. “Er is veel publiek en daar profiteert iedereen van mee.” Ook binnen de bouwmarkt, die de helft van het gehele winkelcentrum in beslag neemt, is er veel afwisseling en prikkeling voor de bezoekers. Zo zijn er de shop-inshopvestigingen van MHK KeukenExpert, Bad in Beeld en Toys2Play speelgoed. “En dat wordt allemaal afgerekend bij dezelfde kassa. Het systeem heeft alles geregeld, voor de klant is het één winkel.” Het zijn dit soort vrijheden waardoor Zwanenburg zich bij Formido ‘als een vis in het kommetje voelt’. “Ze werken mee aan initiatieven van ondernemers en bieden daarbij ook hun knowhow aan, zolang je de basis van Formido maar blijft voeren. Het is een geweldige club met bijna allemaal ondernemers die daardoor verschilt van andere bouwmarkten. Wij zitten er meer bovenop en proberen voor onze klanten wat extra’s uit het vuur te slepen. Is er bijvoorbeeld een tekort aan een product in Bodegraven, dan wordt geen ‘nee’ verkocht. Dan gaan we het even halen in Waddinxveen met onze eigen vrachtwagen en leveren het bij de klant thuis af. We bieden een grote service en een totaalpakket aan de klant. We regelen het wel.”

Hoog familiegehalte

Bijzonder ingenomen is hij met de uitgebreide en deels luxe keukenafdeling van MHK KeukenExpert, het grootste samenwerkingsverband van keukenspeciaalzaken in Europa. Daardoor vinden klanten er naast het vaste Formidomerk een uitgebreide selectie aan internationale topmerken tegen scherpe prijzen. Met de franchisevestiging van Bad in Beeld heeft hij ook het luxere segment badkamers in huis gehaald. De ‘droombadkamers’ en keukens beslaan maar liefst 500 vierkante meter en kunnen op maat worden samengesteld. Voor beide afdelingen is zijn zoon, Patrick Zwanenburg, verantwoordelijk. “Voor zulke afdelingen heb je vakmensen nodig en Patrick is een zeer gedreven keukenen badkamerspecialist.” De Zwanenburg Groep heeft een hoog familiegehalte want zijn andere zoon, Maykel Zwanenburg, stuurt de winkels in Bodegraven en Waddinxveen mede aan. Flinke verantwoordelijkheden voor deze twintigers. “Maar zij zijn dan ook van jongs af aan in het vak gegroeid. Ze hebben het met de paplepel ingegoten gekregen en wilden dit bovendien allebei heel graag. Ik heb altijd gezegd: het hoeft niet, maar als je wilt moet je er voor gaan. Ze hebben er heel veel uren ingestoken met studies en stages en beschikken bovendien over de capaciteit voor de functies.” Ook zijn vrouw is actief in de zaak, zij het achter de schermen. Zwanenburg senior omschrijft zijn eigen rol als ‘adviserend en sturend op de achtergrond’. “Als er iets is dan komen ze bij mij.” Ook personeelszaken behartigt hij zelf. Veel werknemers zijn inmiddels langer dan tien jaar in dienst en hebben hun bonus, een kasteelweekendje, al ontvangen. En ieder jaar organiseert hij voor de 75 medewerkers een personeelsavond met alles erop en eraan. Daar geniet hij zelf ook intens van. “Laatst hebben we weer zo’n geweldige avond gehad met de partners erbij.”

Klanten verwennen

Dat de lokale interieurwinkel in Rijnhoek Plaza deels overlappende producten verkoopt als zijn bouwmarkt, ziet hij geenszins als een probleem. “We verkopen dan wel allebei laminaat, maar waar wij stoppen gaan zij verder. We zijn geen concurrenten maar een toegevoegde waarde voor elkaar en versterken elkaar daardoor juist.” Zwanenburg is door en door ondernemer en grijpt alle mogelijkheden aan om klaar te staan voor zijn klanten. De saturday night shopping op 17 december bij Formido, van 18 tot 21 uur, omarmde hij bijvoorbeeld. Hij regelde een zangkoor uit Bodegraven en extra kraampjes met hapjes en drankjes, ‘om er met elkaar een feestje van te maken’. “Je moet als ondernemer altijd proberen andere dingen te doen. Uiteindelijk heb je een winkel om te verkopen, om open te zijn. Verdere verruiming van de winkeltijden vind ik dus ook prima.” Bijna de respectabele leeftijd van zestig jaar bereikt, heeft hij nog lang geen genoeg van zijn ondernemersbestaan. “Het is genieten, echt topsport. Op dit moment zijn er geen verdere uitbreidingsplannen, maar wie weet als we wat tegenkomen. De markt is behoorlijk dichtgetimmerd, de witte vlekken zijn aardig weg.” Zijn grootste voldoening haalt hij uit ‘succesvol ondernemen’. “De klanten zodanig blij maken dat ze bij jou komen. Ze kunnen overal kopen. Waarom gaan ze naar de één en niet naar de ander? Je moet ze verwennen met een stukje service, een kop koffie en een hapje eten. Dan creëer je een sfeertje waardoor ze bij jou komen.”