Franchisenemer worden start bij Franchiseplus
Twitter  LinkedIn  Facebook 

DOE-HET-ZELFBRANCHE TUSSEN HOOP EN VREES


CBS voorspelt zeven procent krimp in de branche

Met honderden vestigingen is de markt in de doe-het-zelfbranche verzadigd. De klusmarkt heeft de afgelopen decennia een forse groei gekend. De klussenier hoeft maar een paar kilometer te rijden om een bouwmarkt te vinden met een ruim assortiment. Maar de recessie laat ook haar sporen na in de doe-het-zelfbranche. Franchise+ analyseert een branche tussen hoop en vrees.

Door: Bert Jongen

Intergamma
Intergamma is met de formules Gamma en Karwei marktleider in de Benelux. Directeur Harm-Jan Stoter: “We hebben jaren gekend met een behoorlijke plus. Zowel wat de groei van het aantal vestigingen betreft als in omzet. Er zijn nog wel enkele plekken voor nieuwe vestigingen. Maar er is meer sprake van een verdringingsmarkt. Intergamma is de Albert Heijn van de DHZ-branche. Door de recessie is groei lastig. Maar in vergelijking met de concurrenten doen we het nog altijd goed. We hebben een ruim assortiment en een goede prijs-/kwaliteitverhouding. Onze vestigingen zijn iedere avond tot negen uur geopend. Dat is aantrekkelijk met name voor tweeverdieners. Tot dit voorjaar was er van een crisis nauwelijks iets te merken. Na de bouwvakvakantie zien wij een daling van de verkopen. We zijn afhankelijk van nieuwbouw en van de verhuismarkt. Als mensen verhuizen willen ze een nieuwe vloer, een andere badkamer of een nieuwe verf. Als er vandaag geen palen geheid worden, komen er morgen geen nieuwe huizen. Dat is merkbaar in de omzet. Daar staat tegenover dat mensen die kiezen om niet te verhuizen of een huis te kopen, besluiten om het eigen huis op te knappen. Ook daar zie je dat het moeilijker is. Voorheen kon je een verbouwing of een nieuwe verhuizing vrij gemakkelijk financieren met een tweede hypotheek op de overwaarde van je huis. De banken zijn terughoudender met het verlenen van een tweede hypotheek.
Volgens de jongste CBS-cijfers zien we een terugloop van zeven procent in onze branche.
De komende jaren worden ongetwijfeld niet gemakkelijk. Maar toch zie ik voor potentiële franchisenemers kansen omdat bestaande franchisenemers opvolgers zoeken. We klagen zeker niet over belangstelling want we beschikken over voldoende potentiële kandidaten die een zaak willen overnemen. Daarnaast zijn er franchisenemers van een andere DHZ-formule die naar ons overstappen.”
Gamma richt zich in vergelijking tot Karwei meer op de constructieve klussen. Directeur Harm-Jan Stoter vat het bondig samen: “Gamma richt zich meer op de constructiemarkt, de bouwsector. Karwei richt zich meer op de decoratieve markt met verf, lampen en andere interieurartikelen.”

Maxeda D.I.Y. Group
Met de formules Formido en Praxis is de Maxeda D.I.Y. (Do It Yourself) Group een belangrijke speler in de DHZ-branche. Directeur Reind Wolthers van de Stichting Formido Franchisenemers is als franchisenemer van de vestiging Hoogezand iemand met ruim twintig jaar ervaring in de branche. “In 1999 hebben we als franchisenemers in nauw overleg met de franchisegever besloten om een stichting op te richten om de belangen van de franchisenemers professioneel te behartigen. De samenwerking tussen franchisenemers en het hoofdkantoor is uitstekend. We hebben korte communicatielijnen zodat we snel kunnen reageren bij problemen. Natuurlijk gaat de economische situatie ook niet aan ons voorbij. Maar in vergelijking met andere formules doen we het naar verhouding goed. We laten dat regelmatig via een benchmark, een vergelijkingsonderzoek, meten. Toen ik als franchisenemer begon, was er zowat iedere week een opening van een nieuwe bouwmarkt. Die tijd is voorbij. Dat neemt niet weg dat er toch kansen zijn voor potentiële franchisenemers. Het voordeel van Formido is dat de formule heel flexibel is met vestigingen die uiteenlopen van duizend tot meer dan vierduizend vierkante meter vloeroppervlakte. Een vestiging van duizend vierkante meter is relatief klein, maar profiteert van de inkoopkracht en de professionele ondersteuning van een reus in de DHZ-branche. Franchise is een ideale ondernemersvorm omdat je als zelfstandig ondernemer goed kunt inspelen op de behoeftes van de klanten terwijl je profiteert van de professionele organisatie. Het is een win-winsituatie.” Dat het aantal vestigingen niet groeit, is volgens Reind Wolthers tijdelijk: “Natuurlijk speelt de economische situatie een rol. Bovendien is de markt redelijk vol. Maar van stilstand is geen sprake: ik verwacht dat er volgend jaar zeker weer een aantal nieuwe Formido-franchisevestigingen wordt geopend.”

Niche-markten
De 'Nederlandse Inkoop Combinatie Voor de IJzerhandel' (Nicovij) werd al in 1963 door ijzerwarenwinkeliers in de regio Groningen opgericht. In 1990 volgde de verhuizing naar Deventer. In hetzelfde jaar werd Enorm Beheer opgericht ter ondersteuning van ondernemers gericht op de ijzerwarenhandel. In deze nichemarkt zijn ruim tweehonderd ondernemers vertegenwoordigd met de formules Enorm, Profnorm (voor de groothandel) en Lockmaster.
Een andere aanbieder in de nichemarkt is Warmteservice, een unieke formule die zich richt op groothandel én retail. Inmiddels heeft Warmteservice 28 franchisevestigingen en 18 eigen vestigingen. Warmteservice verwacht de komende jaren een aantal nieuwe franchisevestigingen te openen.
Ook InstalCenter kan tot de nichespelers gerekend worden. De formule richt zich op het plaatsen en onderhouden van centrale verwarming, sanitair, electra en airconditioning. De formule is gelieerd aan Baderie en heeft inmiddels ruim vijftig vestigingen.

Fixet
Met 120 franchisevestigingen is Fixet een belangrijke aanbieder in de DHZ-branche.
Formulemanager José ten Dijk bevestigt dat de DHZ-branche in Nederland geen groeisector is: “Nederland is overbewinkeld. Het is een verdringingsmarkt. Fixet zit in het segment met vestigingen met minder dan 3.300 vierkante meter vloeroppervlakte. Onze vestigingen zijn overwegend gesitueerd in een landelijke omgeving en minder in de grote steden. Minder verhuizingen betekent ook minder klussen in en rondom het huis. Dat merken wij. Het is bovendien niet zo dat iemand die zijn baan verliest direct gaat klussen. Voor jonge ondernemers zie ik nog wel kansen. Ook al omdat er sprake is van vergrijzing bij bestaande franchisenemers. We merken wel dat de banken terughoudender zijn met kredietverstrekking. Dat maakt het ook niet gemakkelijker voor startende ondernemers.”

Doe Het Zelf Groep Nederland
Hubo is de oudste franchiseformule in de DHZ-branche. De formule werd in 1969 opgericht en is sindsdien uitgegroeid ruim tweehonderd vestigingen. Samen met Doeland en Multimate maakt Hubo deel uit van DGN Beheer (Doe Het Zelf Groep Nederland). Sinds dit jaar opereert de groep ook internationaal omdat DGN zich heeft aangesloten bij de Brico Alliance. Daarin werken de Brico Groep, Brico King, Izi (Portugal en Spanje), Nomi (Polen), Puntolegno (Italië) en Hubo (België) nauw samen.

  Franchise/Formule sinds Vestigingen 2009* Vestigingen 2007 Vestigingen 2003
Doeland 1985 73 (0) 99 103
Fixet Retailgroep 1985 114 (0) 136 154
Formido 1976 84 (14) 73 82
Gamma 1973 160 (0) 150 139
Enorm 1990 120 (0) 80 106
Hubo 1969 216 (0) 211 199
Karwei 1975 122 (0) 106 82
Multimate Bouwmarkt 1996 92 (3) 63 41
Praxis 1983 139 (126) 133 118
Warmteservice 1995 45 (18) 28 16
Lockmaster 1980 75 (0)    
Profnorm 1990 106 (0)    
InstalCenter 2001 51 (0)    

* Tussen haakjes het aantal eigen vestigingen
Vestiging kan een inkoopcombinatievestiging zijn of een franchisevestiging'

Branche Aantal verkooppunten Totaal WVO in m2
Bouwmarkt 992 2.204.623
Bouwmateriaal 240 67.996
Sauna/Zwembad 4 993
Deur/Kozijn 405 61.660
Breedpakket 459 171.085
Hout 120 24.003
IJzerwaren & Gereedschap 438 105.464
Sanitairmaterialen 364 65.156
Verf/Behang 989 1

Provincie Aantal verkooppunten Totaal WVO in m2
Drenthe 146 110.649
Flevoland 61 69.368
Friesland 237 151.201
Gelderland 564 357.992
Groningen 142 128.200
Limburg 308 224.205
Noord-Brabant 674 492.089
Noord-Holland 496 367.324
Overijssel 352 228.008
Utrecht 238 202.514
Zeeland 133 75.119
Zuid-Holland 660 469.848

Bron: Locatus


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de franchisewereld?

Het Franchise+ Vakblad verschijnt 6 keer per jaar:
Of blijf kosteloos op de hoogte via e-mail: